בניית תקציב לעסק למה עליך להיות מודע?

??????????????????בעלי עסקים קטנים רבים מגחכים לשאלה האם הם משתמשים בתקציב לניהול העסק, התשובה המתקבלת הינה חבל על הזמן אני מסתדר גם ככה האומנם?

בניית תקציב לעסק בין אם הוא עסק בהקמה, עסק חדש או תאגיד עסקי בעל מחזור של מאות מיליוני שקלים בשנה הינה הכרחית, לעיתים בניית תקציב לעסק בהקמה או עסק קטן לוקחת זמן רב יותר, מאחר והנתונים המועברים ממנהל החשבונות הינם בצבירה שנתית, בעוד שבעסקים גדולים הנתונים השוטפים מעובדים על בסיס חודשי.

תקציב נכון ואמיתי (כלומר עם נתוני הכנסות והוצאות הגיוניים) ייתן לך כבעל עסק את האפשרות לבנות את תזרים המזומנים העתידי של החברה, וע"י כך לבחון נקודות בעיתיות בתזרים עוד לפני שהן נוצרו. בעלי עסקים רבים טוענים כי התקציב רחוק מאד מנתוני האמת בעסק, לבעלי עסקים אלו ניתן לאמר כי במצב בו קיים הפרש גדול בין נתוני התקציב לנתונים בפועל, אין הערכת שוק נכונה, או שייעדי המכירות שנרשמו בתקציב אינם הגיוניים, ומצד שני גם לגבי ההוצאות לעיתים נלקחות הוצאות נמוכות מידי בתקציב רק כדי להראות רווח, רצוי לערוך תקציב מקצועי שייתן לך כבעל העסק את ההסתכלות הטובה ביותר על העסק שלך.

ראוי להדגיש כי חברה בה לא קיים תקציב בו מפורטות הכנסות והוצאות עתידיות, לבעל העסק אין נקודת התבוננות לגבי האפשרויות להתייעלות העסק, או לאבחן את הצורך בציוד חדש. מצב בו הגידול במכירות עונתי יש להערך לכך ואין צורך להעמיס ציוד או מלאי, מצד שני בענף השירותים ייתכן גידול במכירות אך אין צורך להוסיף כח אדם לעסק .

בא נבחן מדוע העסק זקוק לתקציב
תקציב הבנוי בצורה נכונה נותן לבעל העסק את האפשרות להבין מה רמת ההשקעה הנדרשת לעסק, מהי ההשקעה הקיימת, מה גובה ההוצאות הנדרשות לעסק, ומה עוד נדרש בכדי להשיג את יעדי התקציב. הבנק בד"כ מבקש את התקציב (או תוכנית עסקית) עבור הלוואות חדשות, או הלוואות לרכישת ציוד.

לתקציב הבנוי בצורה נכונה יש גם את היכולת לקבוע את יעדי המכירות לאנשי השיווק והמכירה הקיימים בעסק, יעדים אלו מאפשרים גם לבחון את יעילות צוות אנשי המכירות, לתגמל אנשי מכירות או לחילופין לבחון גם כשלונות. בעסק קטן בו הבעלים מנהל גם את פונקציית איש המכירות הוא מודע ליעדים שעליו לבצע בכדי שהעסק ירויח.

בעסקים זעירים וקטנים בניית התקציב תתן בד"כ גם את נקודת הראייה לגבי יכולתם להשקיע או לרכוש ציוד חדש לעסק. עסקים אלו בד"כ גם מערבים את התקציב המשפחתי עם התקציב של העסק. ההמלצה שלי לעסקים זעירים וקטנים כלומר עסקים שבסה"כ ההכנסות שלהם ממכירות הינן פחות מ 25 מ' ש"ח בשנה, להפריד את חשבון הבנק של הבית מהעסק, לקחת סכום קבוע כל חודש להוצאות המשפחתיות, ולקבוע מה התקציב העסקי, כאשר העסק מבודד מבחינה כספית מהוצאות המשפחה כך שתוכל לבחון בצורה יותר מקצועית החלטות של השקעה או פיתוח העסק.

הפוסט הזה פורסם בתאריך בניית תקציב עם התגים , , , , , , , , , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>