חשיבות ניתוח דוחו"ת כספיים – יחסי נזילות

ניתוח דוחו"ת כספיים נותן לעסק את האפשרות לבחון את נקודות התורפה בעסק, מרבית העסקים אשר עוסקים בניתוח הדוחו"ת הכספיים הינם עסקים גדולים וחברות הנסחרות בבורסה.
עסקים וחברות קטנות בד"כ נמנעים מלבצע את ניתוח הדוחו"ת הכספיים ולפי דעתי הן מפספסות את אחד הכלים החזקים הקיימים להבנת מצב העסק. הטענה הנשמעת בשביל מה צריך לערוך ניתוח דוחו"ת כספיים, נשמעת לעיתים כרצון להתחמק מהצורך לראות את המציאות האמיתית בעסק.

הבה נבחן את סוגי היחסים הפיננסים הקיימים בכדי להבין עבור מה הם משמשים:

יחסי נזילות : יחסים אלו נותנים את הכלים בידי העסק לבחון את כושר החזר ההלואות של העסק, או כמו שבעלי עסק לעיתים שואלים, מה קורה אם היום אני סוגר את העסק?, לצורך כך יש 3 יחסים אשר נותנים את האומדן ליציבות הפיננסית של העסק.

יחס שוטף = סה"כ רכוש שוטף כולל מלאי במאזן \ סה"כ התחייבויות שוטפות במאזן

יחס זה נותן לבעל העסק את האינדיקציה האם יוכל להחזיר את הכל ההתחייבויות השוטפות, מדובר על התחייבויות של עד שנה, יחס זה אמור להיות לפחות שווה ל 1 . במידה והיחס גדול מ 1 סימן שהחברה יציבה ויש באפשרותה להחזיר את ההתיחייבויות השוטפות. כאשר התוצאה קטנה מ 1 פירוש התוצאה שהחברה נמצאת בבעיה של תזרים, ובאם התוצאה קטנה מ 0.5 פרושו שהמצב לא מזהיר מבחינה פיננסית. עדיין כאשר התוצאה חיובית בעסק יש להמשיך ולבחון את הנתון הבא היחס המהיר הנותן אינדיקציה לאפשרות להחזיר את את ההתחייבויות ללא מימוש מלאי, ראשית נרשום את הנוסחה

יחס מהיר = סה"כ רכוש שוטף ללא מלאי מהמאזן \ סה"כ התחייבויות שוטפות במאזן

המלאי מהווה את הגורם אשר לא אחת גורם לבעיות תזרים מזומנים, לכן כאשר בוחנים את יכולת ההחזר של העסק אנו מנכים אותו מסה"כ הרכוש השוטף במאזן, הורדת סעיף המלאי מאפשרת לקורא להבין כיצד העסק יכול להחזיר את התחייבויותיו השוטפות. נתון זה גם חשוב בצרוף ימי מחזור המלאי, שני הנתונים הללו יאפשרו לבעל העסק להבין מהי העלות האמיתית של המלאי. השאלה שתשאל עכשיו היא מדוע? ובכן כאשר העסק רוכש מלאי, בד"כ התשלום לספק או מיידי במידה ונקנה בחו"ל או שוטף + 60 יום, במידה ומחזור ימי המלאי גדול מ 60 יום עלינו להיות ערנים בהזמנת המלאי לעסק בכדי שלא יווצר מלאי "מת", מלאי שקשה למוכרו. מכאן אנו למדים שקיים קשר בין המצב הפיננסי של העסק לניהול המלאי בעסק.

נמשיך במשא לבחינת מצבו הפיננסי של העסק ונגיע ליחס הנקרא רמת הנזילות המיידית, ביחס זה אנו לוקחים את האפשרות שהגביה מלקוחות בד"כ לא קלה, ובייחוד אם העסק נקלע לבעיית מזומנים.

יחס מהיר = מזומנים ושווי מזומנים + השקעות במניות ואג"ח \ סה"כ התחייבויות שוטפות

יחס זה מתייחס למזומנים ושווי המזומנים בעסק, בהם קל להשתמש בכדי לממן את כל ההתחייבויות השוטפות. כמובן שכאשר אנו בוחנים את הנתונים הללו רצוי לקחת עוד בתון שאינו נמצא בקבוצת הנזילות והינו יחס הלקוחות לספקים אשר משפיע על יחסי הנזילות. כאשר סה"כ חוב לקוחות גדול מסה"כ חוב לספקים פרושו שאנו בצד הנכון של ההתנהלות הפיננסית בעסק.

למעשה ניתוח יחסי נזילות בעסק בתוספת תזרים מזומנים עתידי בעסק יתנו לבעל העסק את האפשרויות הקיימות לפניו בהתנהלות הפיננסית בעסק, וזהו הצעד הראשון בדרך להבראה פיננסית בעסק.

פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *